Tai Ji Quan & Qigong



Workshops, Weekends, (mid-)Weken

Margo Bouwman


Welkom    Docent    Video's    Praktische informatie


Welkom




Deze foto toont de muziekkoepel in het Noorderplantsoen Groningen, gezien vanaf de heuvel waar ik het hele jaar door dagelijks
 - behalve zondag - Tai Ji Quan & Qigong beoefen.

In de zomer wordt deze oefenplek geregeld verruild voor een plekje bij de Hoornse Plas, maar sinds ik hier maart 2006 de heuvel
voor het eerst betrad om Tai Ji Quan te leren
ben ik hier ook altijd weer teruggekomen. 


TAI JI QUAN is een begrip uit de Chinese filosofie en betekent: het allerhoogste en bron van alles.
Uit Tai Ji komen yin en yang voort. Yin en yang bepalen de 'tienduizend dingen'  tussen hemel en aarde.
Quan betekent: vuist of vechten.
Tai Ji Quan zou je kunnen vertalen als: 'het allerhoogste vechten' of 'vechten volgens de hemelse principes van yin en yang'.
Oude Chinese meesters hebben deze vechtbewegingen verstopt in een langzame dans, afwisselend aanval (yang) en verdediging (yin).
De vloeiende bewegingen spreken veel mensen aan.
Tai Ji Quan is moeilijker te leren
dan Qigong, maar op de lange duur leuker om te doen.
Maar tijdens workshops wordt ook altijd Qigong beoefend om de nodige ontspanning in de beweging te leren.
Ik geef les in :
* Vereenvoudigde Yangstijl 24-vorm of
* Traditionele Yangstijl 43-vorm


QIGONG is een verzamelnaam voor Chinese gezondheidsoefeningen waarbij aandacht wordt gegeven aan adem, beweging en intentie.
Het bevordert ontspanning en een goede conditie, maar kan ook verlichting geven bij specifieke gezondheidsklachten.
Tijdens workshops Qigong geef ik bijvoorbeeld les in:
* Tai Ji Qigong serie 1 of 2
* Ba Duan Jin ofwel Acht Brokaten
* Wei Tuo Qigong
* Hui Chun Gong ofwel Verjonging Qigong
Daarbij nog losse Qigong-oefeningen voor warming-up of voor bepaalde klachten.


VOOR BEGINNERS EN GEVORDERDEN
'Zen Mind - Beginners Mind' is een bekende uitspraak van zenmeester Shunryu Suzuki.
In deze geest oefen ik zelf en geef ik les, met geregeld de zelf-spiegelende vraag: doe ik wat ik denk dat ik doe?
Tijdens de workshops is er geen indeling in beginners en gevorderden. Je oefent mee op je eigen niveau.
Iedereen, beginner of gevorderde, beoefent steeds opnieuw het waarnemen van adem, beweging en intentie om bij
een diepere gelaagdheid te komen.

Tai Ji Quan & Qigong wordt ook wel 'meditatie in actie' of 'mindful bewegen' genoemd.


STILTE & VERSTILLING
Verstilling en Stilte in jezelf  ervaren is iets wat mijzelf al lang bezig houdt en wat ik ook poog over te dragen tijdens de workshops.
Er is dan ook de vraag aan iedere deelnemer om tijdens de lessen aandachtig te blijven met waar je mee bezig bent en wat
je ervaart en niet af te dwalen in gesprekken  met andere deelnemers over onderwerpen die er op dat moment niet toe doen.
Vragen en opmerkingen met betrekking tot de lessen zijn natuurlijk altijd welkom.
Op deze wijze ervaren mensen op het einde van de workshop dat ze écht tot rust gekomen zijn en/of afstand hebben kunnen nemen
van hun dagelijks besognes.


GROEPSGROOTTE:
Tai Ji Quan    8 - 12 personen
Qigong           8 - 16 personen


LESMATERIAAL:
Bij de workshops is meestal lesmateriaal in de vorm van dictaten voorhanden.
Het meeste is ontwikkeld en vertaald door Hielke Hylkema.
Bij Video's zijn opnamen te zien die door Johnny Pfaff zijn gemaakt.
Het lesmateriaal is bedoeld als hulp om thuis zelf te oefenen.


LOCATIE:
De workshops worden o.a. gehouden in Natuurvriendenhuis Allardsoog te Bakkeveen,
Centrum Savita te Winterberg (Duitsland) of in Val Sinestra te Sent (Zwitserland).
Deze centra worden omringd door een prachtige natuur  in een stille omgeving.
Ook is er zorg voor vegetarisch en/of veganistische voeding.
Bij Natuurvriendenhuizen is er de mogelijkheid om zelf te koken, evt. gezamelijk een maaltijd te bereiden.
De links van  genoemde centra vindt u onderaan de pagina "praktische informatie" .


Bij de mobiele weergave van deze website kunt u voor het zien van de overige pagina's
klikken op het witte vlakje rechts boven in beeld.


Welkom    Docent    Video's    Praktische informatie